Thursday, January 22, 2009

P&P

Masa : 320 minit
Empat kali P&P

Sasaran : Tingkatan Dua

Matapelajaran : Pendidikan seni visual

Topik : Rupa

Subtopik : figura (kadar banding)

Kecerdasan
Diharapkan : Kecerdasan Interpersonal
Kecerdasan Kinestatik
KecerdasanVisual/Spatial
Kecerdasan Logik- Mate

Dimensi

Pembelajaran

Sikap dan pengertian tentang pembelajaran
Menerokai ilmu pengetahuan formalistik dan kadar banding.

Menimba ilmu pengetahuan anatomi dan persekitaran dengan pemerhatian, taakulan, kiraan, ketekunan serta pemahaman secara mendalam

Menggabung jalinkan ilmu pengetahuan dalam hidup











Aktiviti : Minggu Pertama

Pengajaran dan pembelajaran menggunakan bilik Alat Pandang Dengar (APD).
Pelajar menonton rakaman permainan bola sepak dan Iklan
Hari Merdeka tajaan Petronas.
(10 minit)

Pelajar mengulas media, warna, gerakan aksi, ekspresi, budaya, ketulusan, naluri, kebijaksanaan, kecerdasan dan ilmu yang didapati hari itu.
Guru bertindak sebagai fasilitator dengan membebaskan pelajar meluahkan perasaan.
(10 minit)
Guru mengulas dan menerangkan rupa figura dan kadar banding manusia kepada pelajar. Guru mengambil contoh model benar dan ilusi. Pelajar mendengar dengan teliti dan menggabung jalinkan kaedah kadar banding manusia kemudian berinteraksi mengenai aksi-aksi pergerakan dalam sukan dan babak-babak yang terdapat di dalam Iklan.
(20 minit)

Guru memberi gambar rajah kadar banding untuk lelaki dewasa, perempuan dewasa, kanak-kanak lelaki dan kanak-kanak perempuan dalam pelbagai aksi.
Pelajar menyalin nota.
(20 minit)

Pelajar melakonkan semula aksi aksi pergerakan. Guru merakam pergerakan pelajar dengan kamera digital.
Soalan soalan berbentuk pemahaman diajukan kepada pelajar sebagai penilaian asas.
(20 minit)




Aktiviti : Minggu Kedua.

Guru menyiarkan semula cetakan rakaman kamera minggu lepas dan memetik pandangan pelajar hari itu tentang figura dan kadar banding.
Guru mengulangkaji pelajaran minggu lepas, memberi pelajar soalan-soalan informal dan bemberi pengayaan.
(10 minit)

Pelajar mengeluarkan majalah, memilih figura yang kadarbanding yang betul mengikut apa yang telah dipelajari. Pelajar menggunting figura dengan pelbagai aksi-aksi pergerakan. Pelajar diminta berhati hati dan teliti. Sekurang-kurangnya tiga bentuk figura pelbagai aksi ini di tampal di kertas lukisan.
(15 minit)

Figura figura ini dibuat rangkanya menggunakan marker pen atau garisan yang tebal pelbagai warna yang kontras. Menggunakan garisan melintang sebagai panduan, Rangka-rangka dipindahkan sebanyak tiga kali untuk satu figura tanpa kesilapan kadar banding.
(40 minit)

Guru menolong pelajar yang lemah dan mengambil yang terbaik sebagai contoh. Penilaian guru mengikut kadar banding yang tepat dan aksi yang sesuai.
(15 minit)




Aktiviti : Minggu Ketiga

Hasil minggu lepas dipamerkan. Guru menerangkan aspek-aspek biologi, kesihatan dan kegiatan seharian yang sehat kepada pelajar. Guru memberi contoh contoh karya tokoh tokoh pelukis di dalam dan di luar negeri sebagai sejarah dan penghargaan. Aspek aspek formal dalam lukisan ditekankan.
(15 minit)

Pelajar menggunting enam (6) gambar figura. Gambar figura ini dipotong dua 45%. Bahagian atas ditampal sebelah kanan dan bahagian bawah ditampal sebelah kiri. Kedudukannya mesti tepat dan bertentangan. Pendekatan yang ingin disampaikan ialah pelajar dapat meniru semula figura menggunakan garisan melintang dari kedua dua bahagian yang hilang. Guru menunjukkan contoh teknik kepada pelajar. Kali ini salinan semula berbentuk rupa.
(50 minit)

Guru menolong pelajar yang lemah dan mengambil yang terbaik sebagai contoh. Penilaian guru mengikut kadar banding yang tepat dan aksi yang sesuai.
(15 minit)





Aktiviti : Minggu Keempat


Rakaman sukan dan iklan ditayangkan lagi kepada pelajar. Guru menerangkan aspek budaya dan sosial di Malaysia kepada pelajar sambil mengambil contoh contoh karya-karya pelukis yang berilhamkan budaya dan sosial. Aspek-aspek formal dan kadar banding diberi penekanan.
(15minit)



Pelajar menggunting dua (2) gambar figura. Gambar figura ini dipotong dua 45%. Bahagian atas ditampal sebelah kanan dan bahagian bawah ditampal sebelah kiri. Kedudukannya mesti tepat dan bertentangan. Pendekatan yang ingin disampaikan ialah pelajar dapat meniru semula figura menggunakan garisan melintang dari kedua dua bahagian yang hilang. Guru menunjukkan contoh teknik kepada pelajar. Kali ini figura dilukis secara terperinci dengan melukis semula pancaindera dan jari. Figura mesti berpakaian.
(30 minit)

Pelajar mewarnakan figura mengikut warna asal pada gambar. Pelajar harus teliti dan penuh kesabaran sambil menjaga kebersihan.
(20 minit)

Guru menolong pelajar yang lemah dan mengambil yang terbaik sebagai contoh. Penilaian guru mengikut kadar banding yang tepat dan aksi yang sesuai, warna yang berpadanan.
(15 minit)


Tamat

No comments: